Een bezoek aan de begraafplaats kan voor de begeleidende volwassene(n) emotioneel meer beladen zijn dan voor de kinderen. Wanneer het bezoek gecombineerd wordt met andere activiteiten (bijvoorbeeld een natuurwandeling, knutselactiviteit, …) krijgt het een minder emotionele en meer informatieve invulling. Het kan de ideale plaats en gelegenheid zijn om de kinderen uit te dagen om vragen te stellen (zowel praktische als filosofische) en om de brug te slaan met de leefomgeving buiten de school (bijvoorbeeld door een ouder of grootouder mee te vragen en te laten vertellen).

- bereid je bezoek voor met vertel- en kleurplaten, een knutselactiviteit, youtube-filmpjes;
- je kan op voorhand een liedje aanleren om bij een graf te zingen;
- de kinderen kunnen op voorhand vragen stellen aan een ouder/grootouder over een graf/urne/uitstrooiing;
- vraag goed na of/wanneer er begrafenissen doorgaan. Je wilt geen begrafenis storen met je groep kinderen;
- de kinderen kunnen bloemen/plantjes water geven;
- je kan de kinderen laten nadenken wat je allemaal op een graf kan zetten (en waarom mensen er dingen opzetten);
- de kinderen kunnen een knutselwerkje neerleggen op een bepaald graf;
- de kinderen kunnen een graf poetsen;
- je kan de kinderen de verschillen tussen de graven laten benoemen (één persoon, meerdere personen, met of zonder foto, met of zonder kruisje, vormen, kleuren, materialen, …);
- bezoek ook de strooiweide en de urnenmuur;
- ga eens op zoek naar andere types begraafplaatsen: sterretjesweide, natuurbegraafplaats, dierenbegraafplaats, …
Fotoverslag begraafplaatswandeling Diestseveld (Kessel-Lo)


Zoektermen in Google
- natuurbegraafplaats,
- dierenbegraafplaats,
- strooiweide,
- sterretjesweide,
- kinderbegraafplaats,
- parkbegraafplaats,
- joodse begraafplaats,
- islamitische begraafplaats,
- oorlogsbegraafplaats

- Lieve Oma Pluis (Dick Bruna), Mercis, 2015, 24 p. – ISBN 978 90 564 7171 2
- Anna’s moemoe is dood (Kathleen Amant), Clavis, 2017, 28 p. – ISBN 978 90 448 3074 3
- Dood (Nelleke Moot), Uitgeverij Jan, 2013, 44 p. – ISBN 978 90 812 4780 1
Zie ook: Voorlezen